مفهوم انتظار در دوره غیبت کبری و آثار سازنده آن
مفهوم انتظار در دوره ی غیبت کبری و آثار سازنده آن
انتظار در این دوره به معنای چشم به راه بودن و در انتظار ظهور و برپایی روز موعود در هر لحظه و هر روز بودن است. زیرا ظهور تنها وابسته به اراده ی خداوند است .
اثار و نتایج سازنده انتظار
در هر کدام از این دوره ها فرد باید از لحاظ عقیدتی و روحی و رفتاری برای ظهور امام زمان(عج) آماده کند. کسب این معرفت ها که در واقع نزدیک شدن فرد به حالت یک منتظر واقعی است می تواند نتایجی فردی و اجتماعی را در جامعه مهدوی به نمایش بگذارد که می توان به صورت خلاصه به .
1- دستیابی به خیر دنیا و آخرت
2- به ارمغان آوردن خیر و نیکی برای هم کیشان و هم نیان خود
3- یه ارمغان آوردن نیکی ها برای عموم انسان ها
4- سهیم بودن در ایجاد شرایط ظهور که موجب جلب رضایت بقیة اله (عج) می شود.
آثار سازنده انتظار
1- خودسازی فردی:انتظار مصلح جهانی به معنای آماده باش کامل فکری و اخلاقی، مادی و معنوی، برای اصلاح همه ی جهان است. تنگ نظری ها، کوته بینی ها، کج فکری ها، حسادت ها، اختلافات کودکانه و نابخردانه و به طور کامل هرگونه نفاق و پراکندگی با موقعیت منتظران واقعی سازگار نیست.
2- خودیاری های اجتماعی:منتظران راستین در عین حال وظیفه دارند تنها به خویش نپردازند، بلکه مراتب حال یکدیگر باشند و علاوه بر اصلاح خویش در اصلاح دیگران نیز بکوشند.
3- حل نشدن در فساد محیط:هنگامی که فساد فراگیر می شود و اکثریت یا جمع کثیری را به آلودگی می کشاند، گاهی افراد پاک در یک بن بست سخت روانی قرار می گیرند بن بستی که از یأس سرچشمه می گیرد و تنها چیزی که می تواند آن ها را به مقاومت و خویشتن داری دعوت کند و نگذارد در محیط فاسد حل شوند امید به اصلاح نهایی است. 4- رابطه ی عاشقانه با پروردگار:آیات متعددی در قرآن و روایات بسیاری از پیامبر اکرم (ص) در شان گروهی از شیعیان علوی نازل شده است که در آخرالزمان پدیدار خواهند شد. یکی از این آیات شریف، آیه ی ذیل است: « ای کسانی که ایمان آورده اید! هرکس از شما که از آیین خود باز گردد بداند که خداوند به زودی قومی را بر می انگیزاند که ایشان را بسیار دوست دارد و آن ها نیز خداوند را دوست می دارند و در برابر مؤمنان سرافکنده و فروتن و در مقابل کافران سرافراز و مقتدرند ».
5- فروتنی در برابر مؤمنان و ایستادگی در مقابل کافران:در همین آیه بعد از ذکر این عشق پاک دوطرفه علامت آن را چنین بیان می کند: در برابر مؤمنان متواضع و فروتنند و در مقابل کافران گردن فراز و مقتدرند.
اما به راستی در جامعه مهدوی ، زنان منتظر به عنوان سازندگان و تربیت کنندگان عاشقان مهدی علیه السلام چیست ؟ آیا زنان نیز در جرگه اصحاب منتظر و منتظران واقعی حضرت قرار می گیرند؟ در این صورت ویژگی های بانوی منتظر کدام است ؟
حضور 50 زن در بین یاران امام زمان(عج)
ام سلمه از پیامبر(ص) چنین روایت کرده است: «یعوذ عائذ من الحرم فیجتمع الناس الیه کالطیر الوارد المتفرقة حتی یجتمع الیه ثلاث ماة واربعة عشر رجلا فیه نسوة فیظهر علی کل جبار و ابن جبار»، در آن هنگام پناهندهای به حرم امن الهی پناه میآورد و مردم همانند کبوترانی که از چهار سمت به یک سو هجوم میبرند، به سوی او جمع میشوند تا اینکه در نزد آن حضرت سیصد و چهارده نفر گرد آمده که برخی از آنان زن هستند که بر هر ستمگر و ستمگر زادهای پیروز میشوند.